Alla inlägg den 9 juni 2010

Av Isabella - 9 juni 2010 12:48

Jag tänkte ägna mig åt att berätta lite om min mamma i detta inlägg. För igår när jag satt och tittade på Ronja rövardotter (jag tittar fortfarande på barnfilmer så fort jag får chansen) så sa Ronjas mamma Lovis luspudel till något. Pang sa det på kontoret bland alla hjärntomtar. De fick fnatt och hittade massor av roliga minnen i mina stökiga mappar och pärmar i arkivet där uppe. Min mamma nämligen, hon brukade lura mig med finurliga och konstiga saker. Som att det finns troll. Som att jag egentligen var en prinsessa, fast i hemlighet, för annars så skulle ju en kung komma och röva bort mig från de. Som att hon hade ögon i nacken. Ja, hon sa att hon hade ögon i nacken på riktigt och att hon kunde se allt som fanns bakom sig. Men inte när hon hade utsläppt hår, för då var ju det i vägen. Varje dag sa hon: Nu är det dags att borsta tänderna. Vi svarade: Men vi vill inte sova! Hon svarade: Ska ni sova i badrummet? Ni ska ju bara borsta tänderna, knäppgökar. Och på så sätt lurade hon oss att gå och lägga oss, fast vi inte ville. Jag och mina bröder köpte allt med hull och hår. När jag var liten hade vi en speciell pyssel-låda, där det fanns massa gamla happymeal-kartonger och annat man kunde pyssla med, som hon plockade fram när vi hade tråkigt. Min mamma hade picknick för oss i ett tomt sovrum, för när vi skulle till skansen så regnade det, då dukade hon upp med filt och alla picknick-atiraljer man behöver. Så satt vi där på golvet och hade picknick. Mamma har alltid läst böcker och sjungit sig hes för oss. Hon hittade på egna sagor när de vi läst blivit gråa och förutsägbara, då satt på golvet i vårat rum och berättade om en magisk simhall som hade ett magiskt medel i bassängen som gjorde så man krympte och man kunde åka in i ett hål i väggen. Min mamma har alltid lekt med mig. Hon har alltid haft tid med mig när jag var liten. Hon har alltid haft fantasi och påhittighet med mig. Hon har varit listig och skojjig. Hon har varit alldeles sådär lagom vuxen när jag var liten. Kan bero på att hon kanske var mer ett barn när hon fick mig. Min mamma brukade tjickla på min mage när jag skulle gå och lägga mig, och säga "gå och lägg dig nu, luspudel!" Jag skrattade så jag kikna. Min mamma lät mig komma upp igen efter jag och mina bröder gått och lagt oss, jag låtsades gå och lägga mig, sen viskade hon att jag kunde följa med ut igen när mina bröder snarkade. För jag var äldst, och då fick jag vara vaken lite längre


Min mamma har varit en kul mamma under min uppväxt.

Ovido - Quiz & Flashcards