Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Skammen.

Av Isabella - 8 mars 2012 12:06

Skamsen är det absolut mest oproduktiva tillståndet att befinna sig i. Då händer det ingenting. Verkligheten ser ut som den gör, vare sig du skäms eller ej. Ånger, är till och med mer produktivt.


Att ta lärdom av dem besluten man fattar är det viktigaste. Vare sig läxan är hård eller lätt.


Det är någonting martyriskt över skammen. Att stå i ett hörn med dumstrut och skämmas. Titta, där står hon, jag hoppas hon skäms. All uppmärksamhet på apan. Stackars apan som står där i hörnet, henne är det synd om, alla kan se att hon gjort sig till åtlöje.


Skärpning och jävlar anamma är det som borde komma ur ett misstag, hur stort misstaget än är. Det är aldrig för sent att skärpa sig. Det är aldrig för sent att bättra sig. Det är aldrig för sent att ta makten över sitt liv. Det är alltid fel att skämmas. Det är ett slöseri, med andras tid och med sin egen energi. Gör något av den energin istället. Bygg upp det som rasat och förändra det som är skamset.


Ta av dumstruten och ta på dig en snygg mössa istället, för om man gjort bort sig så alla ser så är det väl fan så mycket bättre att vara snygg och visa att man lärt sig av sin läxa än att stå och trycka i ett hörn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 16 februari 2015 13:00

Hej min fina Blogg. Förlåt för att jag gömt dig i mina understa mest nedgrävda tankar och planer. Jag har längtat så mycket efter dig. Jag har låtit vatten rinna under broar och tid har blivit en evighet. Jag behövde bli lite hel igen efter Charlie k...

Av Isabella - 14 november 2013 05:26

Jag känner bloggens lockrop. Jag vill inte vara utan den, och nu har jag nog blivit tillräckligt lugn igen. Det var ett helvete att ta mig från trasig till relativt hel igen. Jag välkomnar mig. Och Dig! ...

Av Isabella - 3 januari 2013 19:51

Ja, det här med att somna i vagnen gick sådär. Jag fick panik efter fem minuters skrikande och tänkte "herreguuud, han kan ske är för liten. Jag kanske inte kan pressa så här hårt från början??". Så vi va på bvc igår och idag. Då frågade jag hur vi s...

Av Isabella - 1 januari 2013 19:34

Nu har jag nattat bebisen i vagnen i hallen. Förhoppningsvis får han sova ordentligt ett tag nu. För han har slutat skrika oss döva på kvällarna, men också slutat sova. Typ helt. Han vaknar till minst en gång i timmen. Gnyr, gnäller, vädjar till oss ...

Av Isabella - 14 december 2012 13:16

Idag kommer det en försäkringsrådgivare till oss och ska prata försäkringar. Fan va vuxet. Tänk. Jag. Vuxen? Haha!...

Ovido - Quiz & Flashcards